Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft de nettowinst vorig jaar met 43,5 procent omlaag zien gaan tot 157 miljoen euro, vooral als gevolg van een forse afschrijving op de activiteiten in Europa.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

Het concern moest in totaal 200 miljoen euro afschrijven op bedrijfsonderdelen, waar onder meer de merken Chocomel, Fristi, Extran, Milli en Pöttyös onder vallen. “Als gevolg van de aanhoudende crisis is de resultaatverwachting in Europa naar beneden bijgesteld”, meldt FrieslandCampina.

Zonder deze bijzondere afwaardering zou de winst met met bijna 18 procent zijn gestegen tot 327 miljoen euro. De omzet groeide vorig jaar met 10,8 procent tot een recordbedrag van 11,4 miljard euro. De groei werd volgens het bedrijf gestuwd door een combinatie van een toename van het aantal verkochte producten en hogere prijzen.

Ondanks de winstval, spreekt de onderneming van een goed jaar: “Bijna alle bedrijfsonderdelen hebben hun resultaat verbeterd”. Het concern profiteerde vooral van een groei bij de divisies baby- & kindervoeding, zuiveldranken en merkkazen. Dat gebeurde echter wel buiten Europa.

FrieslandCampina waagt zich niet aan een uitspraak over de resultaatverwachting voor dit jaar. Het bedrijf voorziet wel dat de inkomsten in Europa onder druk blijven staan doordat consumenten de hand op de knip houden. De bedrijfstakken kindervoeding en zuiveldranken in Azië en Afrika zullen de groei dit jaar naar verwachting wel doorzetten.

FrieslandCampina investeerde vorig jaar voor in totaal 559 miljoen euro in de uitbreiding en vernieuwing van de productiecapaciteit. Dit jaar komt dat bedrag naar verwachting uit op 652 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl